Zápisník
Zpět na seznam článkůPlánoval jsem na Nový rok sepsat takovou tradiční aktualitu sumarizující celý náš rok. Nějak jsem ale zaspal a dostávám se k tomu až teď. Začnu od konce.
V prosinci 2024 jsme obdrželi mezinárodní ocenění soutěže Luxury Lifestyle Awards z New Yorku za nejlepšího výrobce alkoholických nápojů v Česku!
Luxury Lifestyle Awards nás sledují delší dobu. V roce 2021 jsme od nich získali ocenění za nejlepšího výrobce absintu na světě. A o tři roky později přišlo toto uznání. Máme z toho velkou radost – je to krásné ocenění naší práce, o kterou usilujeme už 25 let.
Jinak se soutěží vůbec neúčastníme, nikam se nepřihlašujeme a s nikým nesoutěžíme. Ne proto, že bychom si nevěřili nebo se báli srovnání s jinými značkami, ale prostě proto, že výsledky soutěží jsou vždy jen výsledkem jednoho konkrétního večera, jedné degustace a názorů třeba tří lidí v hodnotící komisi. Jakou to má váhu? Výjimkou je česká Pálenka roku, kterou organizují zapálení fanoušci ovocných destilátů. Ale podobných soutěží je i v celosvětovém měřítku strašně málo. Pro nás je důležité jediné: jak naše produkty fungují na trhu. Co říkají zákazníci, jakou od nich máme zpětnou vazbu, co nám píšou, jak rychle se vyprodávají a kolik toho dokážeme vydestilovat podle jejich poptávky. Ne jestli o nákupu rozhoduje zlaté kolečko nalepené nad etiketou…
Pro některé jiné lihovary je naopak zcela zásadní účastnit se každé existující soutěže – i kdyby tam byli sami. Rádi se pak fotí s diplomy ve formátu A4. Na výšku i šířku. Možná to dobře vypadá na Facebooku, ale tam to také končí.
Proto se nezlobte, že vám častěji – třeba každý měsíc – neukazujeme nové diplomy a medaile. Stačí jednou za tři roky. Jsme s tím zcela v pohodě.
Když už ale mluvím o tom, „jak rychle a kolik toho dokážeme vydestilovat“, je na místě být otevřený ohledně situace na alkoholovém trhu.
V roce 2024 se jasně ukázal nový trend: pokles konzumace alkoholu. Nastupuje nová generace konzumentů – nebo spíš nekonzumentů – která má úplně jiné sociální tužby než generace předchozí. Mladí lidé nechodí do barů, hospod ani klubů. Komunikují přes sociální sítě, bez potřeby fyzického kontaktu. Mnohým dělá problém bavit se s někým tváří v tvář; pohled do očí je skoro nemožný. Nepijí alkohol. Spotřeba piva, vína i destilátů dramaticky klesá.
Mladá generace dává přednost tomu, čemu jsme se my dříve vyhýbali a co bylo terčem kritiky – náhražkám.
Roste zájem o nealko víno, pivo a dokonce i destiláty. Náhražky alkoholu. Co je paradoxní, za tyto náhražky jsou ochotni platit víc než za originál.
Před pár lety byly populární gastro pořady, kde se probíraly náhražky potravin. Peklo na talíři. Náhražky masa, mléka, sýru… a teď vidíme, jak roste popularita náhražek alkoholu. Objevují se produkty jako nealko gin. Což je nesmysl. Zákon jasně říká, že gin musí mít minimálně 37,5 % alkoholu. Cokoli pod tím a ginem to nazvat nemůžete, i kdyby to obsahovalo jalovec a bambilion bylin.
Chcete nealko bylinný nápoj? Udělejte si studený čaj. Ale neříkejte tomu nealko gin.
Na druhou stranu, pokles konzumace alkoholu je správná věc. A to říkám jako výrobce alkoholu, který nedělá nic jiného. Co si budeme povídat – statistiky konzumace alkoholu v Česku byly dlouhodobě děsivé. Proto opakujeme od začátku: kupujte si kvalitní láhve, cokoliv nad 0,5 l je už moc. Nemusíte to kupovat každý týden, ale vždy se zaměřujte na kvalitu. Nejhorší scénář je denně kupovat láhev tuzemáku za stovku. Tak nechce dopadnout nikdo.
Ale zpět k nám.
V loňském roce jsme vydali dvě naše nejznámější pravidelné limitované edice alkoholu – OMFG a Dubied. A u té druhé plánujeme něco, co je z obchodního pohledu nelogické. Něco, co by dobrovolně neudělal asi žádný jiný výrobce. Zbavit se prodejů. Ukončíme dvouletý cyklus vydávání nových ročníků a přejdeme na desetiletý. Na trhu není žádný jiný absint, který by tak dlouho zrál.
Budoucí ročník 2028, který budeme destilovat v roce 2026, bude na dlouho poslední. Po 10 letech od představení Dubied řady ukončíme dvouletý cyklus uvádění nových ročníků a přejdeme na desetiletý.
V roce 2028 vydestiluju Dubied, který budeme prodávat v roce 2038. A teď jednoduchá matematika: v roce 2028 mi bude 50 let. S trochou štěstí mě čekají ještě dva další ročníky a o dalším osudu a destilování bude rozhodovat někdo úplně jiný.
Ovoce.
Loňská úroda byla špatná. Moc. Kvasíme a destilujeme o 40 % méně, než v běžné roky. Ale aspoň že máme a destilujeme. V Čechách pomrzlo úplně všechno. O co jsme ale přišli byly ořechy. Ořechy na naši Ořechovku. Nemáme skladem už ani litr a jestli bude letošní se rozhodne v červnu.
Spotřební daň.
V roce 2024 došlo ke zvýšení spotřební daně z alkoholu o 10 %. Stát si od toho sliboval větší výběr, leč opak je pravdou. Vybralo se méně. Proto v roce 2025 zvyšuje spotřební daň o dalších 10 % a v roce 2026 o dalších 5 %.
Ale nějak to všechno dopadne.
Jen nevím jak.